نمایش متن مبتنی بر وب

زکات در دین اسلام این است که مسلنانان  با شرایط آتی ، بخشی از مال خود را به مسلمان دیگری بدهند، زکات رکن سوم اسلام است که در ماه شوال سال دوم هجری واجب شده و انکار وجوبآن کفر است و کسی که زکات را پرداخت نمی کند باید حاکم به زور از او بگیرد و اگر در این صورت هم پرداخت نکرد با او جنگ خواهد شد. خداوند میفرماید: «واقیوا الصلوه و اتوا الزکات»

 زکات در پنج چیز واجب است که عبارتند از:

1- حیوان 2- پول 3- کشت 4- میوه 5- کالای تجاری

اما حیوانات در سه جنس آنها زکات واجب است. که عبارتند از:

1- شتر(اولین حد  نصاب زکات شتر 5 نفر است و زکات آن یک گوسفند ماده یک ساله یا یک بز دوساله میباشد در 10 شتر 2گوسفند، در 15شتر 3 گوسفند ، و در20شتر 4گوسفد واجب است ، در25 شتر یک شتر ماده یک ساله و در 36 شتر یک شتر ماده دوساله و در 46 شتر یک شتر ماده سه ساله در 61 شتر یک شترماده چهار ساله در 76 شتر دو شتر ماده دوساله در91 شتر دو شتر ماده سه ساله و در121 شتر سه شتر ماده دو ساله واجب است وقتی که به 130 نفر رسیدند از هر 40نفر یک شتر دو ساله ماده و از هر50 نفریک شتر ماده سه ساله پرداخت شود)

2- گاو (حد نصاب زکات گاو 30 راس است که در این مقدار یک گوساله نر یا ماده پرداخت می شود و در 40 راس یک گوساله ماده دو ساله یا دو گوساله نر یک ساله  داده می شود)

3- گوسفند و بز(حد نصاب زکات گوسفند وبز40 راس است در این مقدار یک گوسفند واجب و در 121 راس دو گوسفند و در 201 راس سه گوسفند و در 400 راس  4 گوسفند واجب است و از این عدد به بالا از هر 100 راس  یک گوسفند واجب می شود)

زکات حیوان ومالی قاطی شده

 دو مالک حیوان های خود را قاطی کرده اند و با این قاطی کردن  به حد زکات رسیده اند با هفت شرط  همانند یک نفر زکات را پرداخت میکنند:

1- محل استراحتشان در شب یکی باشد.

2- محل جمع شدنشان در روز یکی باشد.

3- محل چرایشان یکی باشد.

4- حیوان جهنده ی آنها یکی باشد.

5- محل نوشیدن آنها یکی باشد.

6- شخص دوشنده ی آنها یکی باشد.

7- محل دوشیدن آنها یکی باشد.

زکات طلا و نقره و پول

حد زکات طلا بیست مثقال است در بیست مثقال یک چهارم یک دهم (نیم مثقال) و در بیشتر از بیست مثقال  با این حساب زکات داده میشود، حد زکات نقره دویست درهم است که 140 مثقال خواهد شد که در این مقدار یک چهارم یک دهم یعی پنج در هم واجب است و در بیشتر از دویست درهم بااین حساب زکات پرداخت می شود در طلا و نقره ی حلال زینتی  زکات واجب نیست.

شرایط وجوب زکات

برای وجوب زکات شش شرط وجود دارد.

1- اسلام ( مالک باید مسلمان باشد)

2- آزاد بودن

3- ملک تام

4- رسیدن به حد زکات

5- فرد باید یک سال کامل قمری مالک باشد

6- حیوانات از گیاه عمومی چرا شوند

زکات در دو نوع پول ارزشمند واجب است (پولی که به نسبت خود ارزشمند باشد نه ارزشش به اعتباری باشد،مانند طلا و نقره).

شرایط وجوب زکات بر طلا و نقره

شرط واجب بودن زکات بر طلا و نقره در هر سال  پنج مورد است.

1- اسلام ( مالک باید مسلمان باشد)

2- آزاد بودن

3- ملک تام  

4- رسیدن به حد زکات  

5- سپری شدن یک سال

زکات حبوبات

در حبوبات و دانه با سه شرط زکات واجب می شود

1- از دانه هایی باشد که انسان آن را برای خوردن کشت می کند.

2- قوت انسان باشد و قابل ذخیره کردن باشد، مانند گندم، جو، عدس، نخود، برنج، ذرت، لوبیا و..... پس ،در خیار، خربزه و هندوانه زکات واجب نیست.

3- باید به حد نصاب برسد ، که اگر پوسته بر دانه نباشد مانند برنج ،حد زکات آن پنج بار است یعنی چهل حلب.

 

زکات میوه

از میان میوه ها زکات در دو نوع آن واجب است

1- میوه درخت خرما

2- انگور  

زیرا این دو قوت هستند وذخیره خواهند شد.

شرایط وجوب زکات در میوه:

شرایط وجوب زکات در میوه چهار چیز است.

1-اسلام     2- آزاد بودن    3- ملک تام     4- رسیدن به حد زکات  (که عبارت است از پنج بار در حالت خشک بودن)

در کالا های تجاری هم زکات واجب است با پنج شرطی که در زکات پول بیان گردید.

طلا و نقره که از معدن استخراج میشوند اگر بعد از تمیز کردنشان به حد زکات رسید باید بدون تاخیر یک چهلم آن به عنوان زکات پرداخت شود.

طلا و نقره ای که از دفین های قبل از اسلام یافت می شود در یک پنجم آن زکات است.

 

زکات فطر

زکات فطر با سه شرط واجب است.

1- اسلام (زکات دهنده باید مسلمان باشد)

2- با غروب خورشید از آخرین روز ماه رمضان

3- لازم است پرداخت کننده بیشتر از قوت خود و خانواده اش در روز و شب عید داشته باشد.

واجب است زکات دهنده زکات خود و اشخاصی را که نفقه ی آنها بر اوست بپردازد و برای خود و هر یک ازآنهایک صاع از قوت غالب شهر ش را بپردازد.

مصارف زکات

زکات به هشت صنفی که خداوند متعال در قرآن مجید ذکر فرموده است پرداخت میشود:

اصناف مذکور در قرآن به این ترتیب است.

1- فقراء

2- مساکی

3- جمع کنندگان زکات

4- تازه مسلمان شده ها

5- برده

6- بدهکار

7- مجاهدین اسلام

8- مسافر

پنج گروه هستند که درست نیست زکات به آنها داده شود.

1- کسی است که با داشتن مال یا شغل بی نیاز باشد

2- برده ای که برای او کتابت نشده باشد

3- اولاد هاشم و اولاد مطلب است

4- کافر است

5- شخصی که نفقه ی او بر زکات دهنده واجب است.



آخرین تغییر: پنجشنبه، 18 اكتبر 2018، 6:12